Ander gedrag, ander leiderschap.
Als we met klanten praten over wat er nodig is horen we vaak: medewerkers moeten beter samenwerken, meer initiatief nemen of eigenaarschap vertonen. En ook: managers moeten dit met de mensen beter voor elkaar krijgen. Kortom; er is overal ander gedrag nodig in onze organisatie.
Soms loop je met elkaar vast op het huidige spoor en moet je jezelf als organisatie opnieuw uitvinden. Wat was ooit de bedoeling van onze organisatie, wat is daarvan terecht gekomen en hoe zit het met ons huidige bestaansrecht? Opnieuw richting geven, koers bepalen en deze weg succesvol met al je mensen inslaan. Dat vraagt om gedragen keuzes en voorbeeldgedrag van leiders en leidinggevenden, die het beste uit hun mensen halen. Bovenal vraagt dat van iedereen om eigenaarschap op gedrag en resultaten.
Leiderschap en het gedrag van mensen in je organisatie zijn direct verbonden met elkaar. Succesvol veranderen in structuur en/of richting slaagt alleen als je mensen mee veranderen. Gedrag van mensen verandert pas echt wanneer het gewenste gedrag versterkt en gevraagd wordt in de wijze van aansturen.
- Door onderzoek in kaart brengen wat de achtergrond is van het huidige gedrag. Waarom is dit het dominante gedrag in de organisatie en welke krachten houden het in stand?
- De status vaststellen op de vier succesfactoren voor gedragsverandering.
- Advies geven over aanpak en eerste stappen om te komen tot het gewenste gedrag.
- De gekozen aanpak uitvoeren, monitoren, bijstellen en evalueren.
Voorbeelden van Eddie interventies:
- Begeleiden van directies in richting geven, koers bepalen en dit uitdragen in de organisatie.
- Leiderschap ontwikkelen van leidinggevenden.
- Versterken van eigenaarschap in de cultuur van de organisatie.
- Trainen van gewenste houding en gedrag.
- Coachen van teams en mensen op het werk.